Wanneer we door gangpaden vol kleurrijke producten lopen, vangen onze ogen vaak de glans op van prachtig ontworpen winkelverpakkingen. Deze verpakkingen zijn niet zomaar een omhulsel van het product. De impact gaat verder dan alleen de bescherming van het artikel dat ze bevatten. Het juiste ontwerp en de juiste boodschap op een verpakking kunnen een grote invloed hebben op consumenten en zelfs de merkloyaliteit verbeteren.
Een belangrijk onderdeel van het verpakkingsproces zijn etiketten. Deze etiketten bieden niet alleen details over ingrediënten, vervaldatum en productiegegevens, maar kunnen ook dienen als marketinginstrument. Etiketten bedrukken met verschillende kleuren, afbeeldingen en pakkende teksten trekken de aandacht van consumenten. Hiermee kan je zelfs het verhaal van het product vertellen!
Bij het ontwerpen van verpakkingen komen veel meer dingen kijken. Het zit vol met psychologische aspecten die het consumentengedrag mogelijk kunnen beïnvloeden. Kleurkeuze, typografie, vormgeving – elk element wordt zorgvuldig gekozen om een bepaalde emotionele reactie op te roepen. Consumenten associëren bepaalde kleuren met specifieke emoties of eigenschappen. Slim gebruik hiervan kan het koopgedrag dus in positieve zin beïnvloeden.
Denk dus goed na wanneer je aan de slag gaat met verpakkingen. Zo kun je echt een doos laten ontwerpen of papieren tasjes bedrukken met jouw logo. Dozen zal je eerder gebruiken wanneer je actief bent in e-commerce of regelmatig producten verzendt. De papieren tassen worden met name in winkels en bij take-away restaurants gebruikt. Wanneer je deze in grotere aantallen besteld, zal de kostprijs per product ook aantrekkelijker zijn ten opzichte van bedrukte dozen.
Naast de marketingoverwegingen is duurzaamheid ook belangrijk voor verpakkingen. Consumenten en bedrijven hechten steeds meer waarde aan milieuvriendelijke opties. Dit heeft geleid tot de opkomst van biologisch afbreekbare materialen en verpakkingen die recyclebaar of herbruikbaar zijn. Bedrijven die duurzame verpakkingen aanbieden, kunnen niet alleen het milieu helpen, maar ook goed inspelen op die ‘bewuste’ klant.
Innovatie speelt steeds meer een cruciale rol in het ontwerpen van verpakkingen. Denk bijvoorbeeld aan QR-codes, merken zoeken voortdurend naar nieuwe manieren om de consumenten te betrekken. Zo kun je klanten doorsturen naar een specifieke landingspagina met meer informatie of speciale actie. Dit soort innovaties dragen bij aan een verhoogde interactie en een leuke winkelervaring.
Merken streven ernaar om een unieke connectie te maken met consumenten, daarom zien we personalisatie ook steeds vaker terugkomen. Het meest voorkomende is de toevoeging van een naam in combinatie met een leuke boodschap. Door deze personalisatiemogelijkheden aan te bieden kunnen merken een gevoel van exclusiviteit en betrokkenheid verbeteren. Hiermee bouw je een sterke band op met jouw klant.